Brändiuudistus kahdessa tunnissa?

Tänään Helsingin Sanomissa julkaistiin artikkeli tekoälykoodauksesta, johon myös allekirjoittanutta oltiin haastateltu. Aihe oli todella mielenkiintoinen ja oli erittäin mukavaa olla osa tätä artikkelia!

Prosessi oli myös sujuva: pieni pyörähdys Oodiin, hetken keskustelua, ja lopuksi valokuvaus. Tuosta seuraavana päivänä sain nähtäväkseni tekstin jossa oli yksi pikkuriikkinen korjaus jonka halusin tehdä. Muutoin: 5/5 ajatukseni poimittu täydellisesti!

Ja tämän jälkeen se iski. Nimittäin tajusin että valokuvauksessa minulla oli ollut päällä firman huppari (tottakai: yrittäjän aina pitää yrittää. Myös mainostamisessa). Ja tuo huppari saattaa piakkoin laskeutua jopa 700 000 ihmisen silmien eteen.

Ja tottakai olen web-koodari! Ei minun firmalla ole mitään näyttävää, tai edes siedettävän oloista sivustoa. Aivan kuten suutarin lapsillakaan ei ole kenkiä.

Eihän se siis auttanut kuin tehdä todella pikainen brändiuudistus. Tekoälyn avustamana tottakai!

Ensimmäiseksi päätin että vanha slogan on ihan järkyttävää kuraa, ja siihen pitää ehdottomasti saada muutos. Kerroin siis kahdelle eri tekoälylle taustatietoni, yritykseni tiedot, ja lopulta sanoin että saavat sumplia keskenään että mikä on hyvä slogan firmalleni.

Vartin jälkeen tekoälyt olivat yksimielisiä siitä että uusi slogan on valittu:

NO-NONSENSE NORDIC CODE

Ihan älyttömän hyvä slogan, ja vielä vartissa!

Tästä rohkaistuneena seuraavaksi vuorossa oli logo: annoin tekoälylle joskus kaksi vuotta sitten suunnittelemani logon ja pyysin arviota sekä mahdollisia muutosehdotuksia.

Tulos: typografia on hyvä ja kuvastaa hyvin linjakasta toimintaa kuten koodaus. Logo on kuitenkin tylsä kaksivärinen logo ja vaatii huomion herättäjän. Kuten esimerkiksi pohjoismaisia metsiä kuvaavan vihreän pisteen jolla myös voi indikoida web-maailmaa .com tyylisesti.

Metacode

Tämähän sujuu kuin tanssi! Lopuksi se helpoin osuus eli sivuston visuaaliset muutokset. Olenhan kuitenkin web-koodaaja niin tämä on helppoa…

No sittenhän homma lähti tekoälyltä ihan lapasesta. Tuli fonttimääritystä, hämäriä kuvauksia, nippu värejä, ties mitä, vaikka mitä.

Apua! Olen aina kutsunut itseäni termillä ”puuvärisilmä”. En todellakaan ole visuaalisesti lahjakas. Koodi on mun juttu. Ja asiat mitä tekoäly nyt suoltaa on kyllä termitasolla itselleni tuttu, mutta en tajua yhtään mitään mitä tekoäly kokonaisuudessaan tarkoittaa.

Tähänkö tämä nyt tyssäsi? Siihen että en ymmärrä mitä tekoäly haluaa minun tekevän koska aihe ei ole enää ydinosaamiseni sisällä?

No onneksi on sukulaisia. Pikapikaa yhteydenotto serkkuun joka on UX-velho. Kerroin ongelmani, ja homma pärähti käyntiin. Serkulta tuli visut jotka leiskasin sivustolle, sitten pari-neljä iteraatiota että saatiin homma näyttämään just eikä melkein siltä kuin pitääkin. Lopuksi mobiilinäkymän hienosäätö ja homma oli paketissa.

metacode.fi oli nyt viimeinkin visuaalisesti miellyttävä. Sitten vielä yhteen kulmaan tekoälyltä tekstiosio (joka sekin onnistui yli odostusten) ja brändiä oli uudistettu riittävästi. Brändi oli nyt ensimmäistä kertaa firman historiassa MVP (Minimum Viable Product).

Kuvakaappaus metacode.fi sivustolta

Olen velkaa serkulleni jälleen yhden palveluksen. Onneksi on lahjakkaita ihmisiä ympärillä. Tekoäly on siis todella oiva apuri, ja hommat vauhdittuu huomattavasti. Mutta jossain vaiheessa tulee väistämättä se piste että ihminen ei enää ymmärrä mitä tekoäly yrittää kertoa. Tuo piste on tärkeä itse huomata. Tuon pisteen ohittaminen olankohautuksella saattaa saada aikaiseksi jopa isoja huononnuksia kokonaiskuvaan.

Tekoäly on ainakin vielä hyvä renki. Kukaties tulevaisuudessa AGI (Artificial General Intelligence, yleistekoäly) tämä tulee muuttumaan. Mutta ainakaan vielä tekoäly ei mahdollista sitä että kaikki osaisivat kaikkea. Osaaminen vaatii myös ymmärtämistä.

Seuraavaksi pitää viedä tämä uudistettu brändi Linkkariin. Ja tilata uudet, vielä paremmat hupparit (pari-kolme riittää, sillä saa kivasti kiertoa parin vuoden ajan jonka jälkeen on varmaan luvassa seuraava brändiuudistus. Katsotaan miten nopeasti tuo tulee sujumaan).

Miten yhteiskunnan turvaverkot toimii jos yrittäjä joutuu sairaslomalle? Selvitykseni mukaan ei hyvin. Ei välttämättä edes välttävästi.

Täysiverinen taulukko kaikista toimialakoodeista 25 000 - miljardin euron liikevaihdoilla. Mukana myös suuntaa-antava laskuri ilman rajoitteita.

Jouni Tuovinen

Kirjoittaja on yrittäjä, ohjelmistokehittäjä, sekä Liberaalipuolueen jäsen. Kiinnostuksen kohteina on luonnollisesti politiikka, mutta myös pienyrittäjien arki ja heihin kohdistuva lainsäädäntö, sekä jossain määrin myös matematiikka ja ei-niin-mainstream harrastukset (kuten 3D-printtaus)